Prije
nego što krenemo sa Access-om neophodno je izvršiti detaljnu i opsežnu analizu
sistema za koji želimo napraviti bazu. Rečeno stručnim jezikom: «Vršimo analizu
realnog sistema i njegovo prebacicanje u informacioni sistem»
Analiza i projektovanje
Naime
radi se o koraku koji većina ljudi preskače, međutim trebalo bi da bude
obrnuto, jer od njegovog kvaliteta zavisi uspjeh realizacije i implementacije
kompletne baze.
Pod
analizom se podrazumjeva sljedećih nekoliko koraka koji su preporučeni na svim
«Information Technology» fakultetima i preporučen u Microsoft programu
certficiranja za baze podataka.
1.
Projektovanje opšte strukture sistema
Prva faza u kojoj projektant upoznaje problem
tj. šta mu je zadatak. Najbolje je razgovarati sa osobom čije zanimanje
«automatizujete». U ovoj fazi je neophodno raspoznati «entitete» podataka
(entitet-skup međusobno zavisnih podataka o nečemu ili nekome). Npr: podaci o
studentima, podaci o ocjenama, podaci o kupcima i sl.)
2.
Projektovanje strukture podataka (dijelovi i
osobine entiteta)
U ovoj fazi potrebno je raspoznati osobine
entiteta tj. od kojih podataka se sastoji npr. entitet «studenti» (Broj indexa,
Prezime, Ime i sl)
3.
Projektovanje tabela i relacija (veza)
Nakon definisanja potrebnih grupa podataka
sljedeći korak je u nekom od DBMS alata (konkretno Access) izvršiti formiranje
tabela (koje su u stvari samo elektronske verzije naših entiteta) i njihovih
međusobnih relacija (ipak radi se o relacijskim bazama podataka)
4.
Testiranje polja (Unošenje testinih podataka i
provjera ispravnosti istih)
Definisanje pojedinačnih polja u tabeli,
njihovih tipova podataka i funkcija koje se brinu za provjeru ispravnosti
unesenih podataka (npr. u polje u koje je predviđeno da se unese datum i sl.)
5.
Projektovanje formi za unos i pregled podataka
Nakon završetka posla sa tebalama slijedi
formiranje formi za unos podataka. Ustvari, to su objekti koje će krajnji
korisnik i da vidi.
6.
Izrada sistema menija
Svaka aplikacija mora da ima kvalitetno izrađen
sistem menija kako bi navigacija i kretanje kroz istu bilo što lakše i
inituivnije.
7.
Dodatno testiranje baze u realnim radnim
uslovima
Faktor koji bi svaki programer baze trebao da
uzme u obzir (prije distribucije) jeste simuliranje rada. Danas na tržištu
postije tzv. «stres»alati koji taj dio posla znatno olakšavaju.
|
Za
potrebe vježbi ćemo koristiti jednu zamišljenu bazu za «on-line shop» (naravno
u mnogo slabijoj varijanti nego što bi to bila prava baza). Nakon analize (tj.
prvog od 7 koraka) smo zaključili da bi jedna on line prodavnica trebala da ima
minimalno 3 entiteta koja su povezana direktno odnosno indirektno. To su:
1.
Kupci
2.
Artikli
3.
Narudžba
Na
slici ispod se vide ti entitei i njihove relacije, koje ćemo objasniti kasnije.
Napomena: Navedena šema će se kroz vježbe dograđivati sa dodatnim elementima kako to bude zahtjevalo gradivo. Kao što se vidi radi se o polaznoj osnovi za formiranje sistema u Access-u.
Slika
2.
Entiteti i njihovi međusobni odnosi
Šema
je formirana u programu Microsoft Visio 2002. Visio omogućava da se na osnovu
grafičkih elemenata (UML modeliranje)
napravi slika sistema prije njegove implementacije u npr. Access-u.
Projektovanje ide toliko duboku da je moguće izvršiti definisanje polja,
tipovava podataka, relacija i sl. Nakon toga je moguće iz šeme generisati gotovu
bazu.
Na
vježbama se ne radi tako, ali se slike modeliranja sistema prikazuju u Visiu,
kako bi se studenti postepeno privikavali na predmet sa treće godine
«Softverski injižinjering».
Takođe
šema iz Visia je mnogo prihvatljivije i sa mnogo više detalja nego šema tabela
i relacija u Access-u.
Naravno
mi ćemo kompletnu bazu na vježbama nakon modeliranja u programu Visio uraditi u
Accessu-u. Također, sav dalji rad na projektu će biti Access baziran, ali se
studentima ostavlja na volju da sami istražuju i upoznaju nove alate i modelere
tipa Visio, Rational Rose, Bold for Delphi i sl.
Napomena: Svaki studenti, DL i redovan, će na osnovu projekta sa vježbi stećeno znanje primjenjivati na svojim seminarskim radovima, što je i i cilj VJEZBI
Slika
3.
Radno okruženje Microsoft Visio 2002
Projektovanje strukture podataka
Entiteti projekta
|
Prvi entitet je «Kupci». Analizom je utvrđeno da isti ima sljedeće osobine (tj.
polja u kasnijim tablicama).
§ KupacID (PK – Primarni ključ)
§ Prezime
§ Ime
§ Telefon
§ E_mail
§ Adresa
§ Grad
Napomena: Polje koje je
primarni ključ je vrlo bitno u svakoj tablici. To je podatak koji jednoznačno i nedvosmisleno identifikuje tekeći zapis u entitetu (kasnije u
tabeli). To su vrijednosti koje ne smije i ne mogu biti duple (u tabeli je
teoretski moguće da se nađu dvije osobe – ili više njih, sa istim imenom ili
čak prezimenom). Da bi se rješio taj problem neophodne je u entitetu prepoznati
šta je to što je jedinstveno. Ako takav elemenat ne postoji, neophodno ga je
simulirati ili ubaciti.
Teoretski je moguće da se u «kupcima»
desi osoba sa istim ličnim podacima (navedenim gore u listi). Zbog toga samo
ubacili polje KupacID (ID – identification) koje će biti jedinstveno za svaki
zapis u entitetu.(broj za svakog kupca će biti generisan po nekom šablonu i
biti će jedinstven). Npr. (kao matični broj građanina).
Entitet projekta
Drugi entitet su «Artikli». Analizom je utvrđeno da isti ima sljedeće osobine (tj.
polja u kasnijim tablicama).
§ ArtikalID (PK – Primarni ključ)
§ Naziv
§ Cijena
Kao i u prethodnom slučaju neophodno je
formirati polje koje je jedistveno. Nakon analize je zaključeno je da najbolje
uvesti ArtikalID kao primarno polje, tu su još naziv i cijena.
Treći i finalni entitet (u ovoj fazi
projekta) su «Narudzba». Analizom je
utvrđeno da isti ima sljedeće osobine (tj. polja u kasnijim tablicama).
§ NarudzbaID (PK – Primarni ključ)
§
KupacID (FK – Vanjski ključ)
§ ArtikalID (FK –
Vanjski ključ)
§ Količina
Ovo je entitet koji treba najbolje
shvatiti. Logično je da svaki kupac treba da naruči određeni artikal (ipak radi
se o on-line prodavnici). Kao i u prethodnim slučajevima neophodno je da
entitet posjeduje jednoznačno polje za svaki zapis «NarudzbaID». Sljedeće što
nam je potrebno jeste da znamo «ko je izvršio kupovinu» i «šta je kupio». Ta dva
podatka se nalaze u Kupcima i Artiklima i nije potrebno da ručno unosimo te
podatke kada oni već postoje u drugom entitetu. Dabi postali dostupni u
Narudzbama neophodno je da dodamo primarna polja iz Kupaca i Artikala jer preko
njih imamo pristup ličnim podacima o kupcu i detaljima u vezi artikla koje je
kupio.
Napomena: Kada u entitet dodajemo polja
koja su primarni ključevi u drugim entitetima tada se oni nazivaju FK – vanjski
ključevi, što oni u stvari i jesu. Vanjski ključevi prema podacima koji se
nalazi van entieta (konkretno u našem slučaju van Narudzbi).
Slika
4.
Finalne veze
Nema komentara:
Objavi komentar